Automaattiohjattu siirtojärjestelmä (AGV):
Lean-tuotannon mittapuu
uTrack on automaattiohjattu siirtojärjestelmä (AGB) vaativiin sovelluksiin ja lean-tuotannon mittapuu. uTrack-järjestelmä on raideohjattu ja sillä on lyömättömiä etuja perinteisiin AGV-vaunuihin verrattuna: esim. tehokas raskas kuljetus, erittäin tarkka sijoittelu ja kaluston tarkkuus sekä huoltovapaat komponentit. Näiden erinomaisten ominaisuuksien ja äärimmäisten käyttömahdollisuuksien vuoksi kutsumme AGV ultra-track-järjestelmää lyhyesti sanalla uTrack.
Ultra vahva
Luotettava ja turvallinen komponenttien siirtäminen 200 tonniin asti
uTrack on raskaanluokan FTS, 5-200 tonnin automatisoituun materiaalin siirtämiseen: uTrack-ohjauksen ansiosta jopa erittäin pitkät ja leveät kuormat voidaan siirtää turvallisesti. Korkea kantavuus voidaan saavuttaa alustan laadusta riippumatta. Edes suuret painoerot tai materiaalin painopisteen siirtyminen eivät vaikuta asemointitarkkuuteen.
Ultra tarkka
Asemointi ja toistettavuus ±0,3 mm asti
Kisko-ohjain mahdollistaa erittäin tarkan asemoinnin ja toistettavuuden: tasaisesti koko ajoneuvokannassa. Tämä ainutlaatuinen ominaisuus mahdollistaa optimaalisen integroinnin automatisoituihin prosesseihin ja tarkan vuorovaikutuksen robottien tai koneiden kanssa. uTrack-ohjaus eliminoi etu- ja takapyörien sivuttaispoikkeamat, korkeustoleranssit tai kulmavirheet. Tämä vähentää käyttöönottoa minimiin.
Ultra tehokasta
Huoltovapaa järjestelmä alhaisilla käyttökustannuksilla
Huoltovapaiden komponenttien ja korkean energiatehokkuuden ansiosta uTrackin käyttö on erittäin taloudellista ja kestävää. Teräspyörän ja teräskiskon välisen vähäisen vierintävastuksen vuoksi suurten kuormien siirtämiseen tarvitaan vain pientä käyttötehoa. Perinteisistä automaattitrukeista poiketen tuotantolinjassa ei ole uraa ja hallin siirtymät ja lattialiitokset säilyvät ennallaan. Integroitu vikastrategia tarjoaa maksimaalisen tuottavuuden: uTrack jatkaa toimintaansa järjestelmä- tai sähkökatkon sattuessa.
Ultra kompakti
Suorituskykyluokkansa littein automaattitrukki, jonka kokonaiskorkeus on 260 mm
uTrack-ohjaus tarjoaa todella korkean suorituskyvyn pienimpiinkin asennustiloihin. Tuloksena on erittäin pienikokoinen AGV, jonka kokonaiskorkeus on matala. Vain 260 mm riittää 40 tonnin kantavuuden saavuttamiseen. uTrack parantaa siirrettävän tuotteen kanssa työskentelevän ergonomiaa. Runsaasti tilaa AGV:n ympärillä helpottaa lastausta.
Ultra saatavuus
Seisokkien minimoiminen maksimaalisen tuotantovarmuuden ansiosta
uTrack on automaattitrukki, joka takaa maksimaalisen turvallisuuden tuotantoon. Perusasiat: erittäin vankka tekniikka lähes kaikilla tuotantoalueilla ja integroitu vikastrategia vakiovarusteena jokaiseen automaattitrukkiin. Automaattivaunun odottamattoman vian sattuessa toimintaa voidaan hätätilanteessa jatkaa manuaalisesti. Tuote voi jäädä vaunuun ja seisokkiaika lyhenee minimiin.
UTrackin etu:
Edut perinteisiin automaattitrukkeihin verrattuna
Järjestelmävertailu
Huolto- ja energiakustannusten (TCO) aleneminen
- ei osien vaihtoa kulumisen vuoksi
- ei korjauksia raiteille
- ei huolto- tai odotusaluetta
- ei jälkikäteisopettelua
- ei ongelmia sijoittelun menetyksestä
- pienemmät energiakustannukset minimaalisen kitkan ansiosta
- alhaisemmat hankintakustannukset verrattuna perinteiseen automaattitrukkiin
Suunnanmuutokset
- uTrack-järjestelmä vaatii vain enemmän huomiointia, kun suunta muuttuu
Vapaata ajoa
- reititys on tehokas organisointi- ja suunnitteluväline
- mitä parempi suunnittelu, sitä vähemmän joustavuutta tarvitaan
- uTrack-järjestelmää voidaan joustavasti varustaa ja laajentaa
Tarkka kuorman kuljetus 200 tonniin asti
- korkea kantavuus lattian laadusta riippumatta
- ei painoerojen ja painopisteen siirtymien vaikutusta siirtämiseen tai lastaukseen
- ei korkeustoleransseja esim. korkeavarastossa
- ei kaltevuutta pyörän/kiskon kosketuspisteessä
- ei muutoksia pitkäaikaisessa käytössä: lattian laatu, pyörien kuluminen
- ei kulmapoikkeamia erittäin suurten kuormien vaikutuksesta
Tarkka seuranta ja paikannus
- toistettava asemointi ja toistettavuustarkkuus jopa ±0.3 mm
- ei sivusuuntaisia poikkeamia
- ei korkeustoleransseja
- ei etu- tai takapyörien kulmavirheitä
- ei erityisiä suojauksia esineille esim. varastointijärjestelmä
- turva-alueelle ei vaadita erityistä tilaa
Tarkka kaluston täsmällisyys
- paras toistettavuus
- käyttöönoton minimoiminen
- ei yksittäisten ajoneuvojen yksilöllistä opiskelua
Matala korkeus
- korkeus vain 260 mm max. 40 tonnin kuormille vaunuille joissa suunnanvaihto
- vielä matalammat korkeudet ilman suunnanvaihdosta
- ergonomiset asennuskorkeudet työntekijöille
- kompakti vaunun geometria takaa parhaan saavutettavuuden
Huoltovapaa järjestelmä
- kaikki uTrack-komponentit ovat huoltovapaita
- ei huoltoa tai pyöräsarjojen vaihtoa
- ei redundanttia käyttökoneistoa
- ei tarvetta varaosavarastolle
- ei vaadi tilaa huoltotöille
- ei tarvetta vara-ajoneuvoille
Tilatarpeen vähentäminen
- ei tarvetta turva-alueille epätarkkojen liikkeiden vuoksi
- ei riskiä kuljetusvaunun irtoamiselle
- ei tiloja huoltotöille
- ei aluetta vara-ajoneuvoille
- minimaalinen tilantarve suunnanvaihdoksessa
Paras saatavuus ja turvallisuus
- huoltovapaat komponentit
- korkea käyttövarmuus
- integroitu vikastrategia vaunujen vapautukseen
- turvallinen ja tarkka asemointi
- ei riskiä siirtovaunun irtoamiselle
- turvallinen kulku veden ja öljyn päällä
- ei ongelmia metallihiukkasten ja lastujen kanssa
Ei lattian kulumista
- ei telojen pistekuormaa
- ei uraa hallin lattiassa
- ei lattiahuoltoa telaohjatun automaattitrukin alueella
- pyörökiskojen päältä voidaan ajaa trukeilla ja haarukkavaunuilla
- paras mahdollinen työturvallisuus välttämällä kompastusvaaran
Korkea energiatehokkuus
- minimaalinen vierintävastus teräs/teräs kontaktin vuoksi (pyörä pyörökiskolla)
- vaadittu vähimmäisteho
- pieni tehontarve suurten kuormien siirtämiseen
Kokonaiskustannusten aleneminen (TCO*)
Hyödynnä uTrack-järjestelmän taloudellisia etuja. Muihin automaattitrukkeihin verrattuna uTrack saa pisteitä alhaisemmilla hankintakustannuksillaan 5 tonnin painosta alkaen. Lisäsäästöjä tuovat ylläpitokustannusten eliminoiminen, käytettyjen järjestelmäkomontenttien huoltovapaus ja alhaiset energiakustannukset. Lisäksi huoltopisteitä ei tarvita. Toinen plussa: vaunun asennon siirtymisestä johtuvat viat eliminoidaan pyörökisko-ohjauksella. Jälkikäteen ei tarvitse opetella vaunujen käyttöä. *TCO: Total Cost of Ownership
UTrackin järjestelmäkomponentit:
vankat ja luotettavat
uTrack-siirtovaunut
Vaunu kuljettaa automatisoituja ja huipputarkkoja tuotteita, jotka painavat jopa 200 tonnia. Alustan rakenne voidaan mukauttaa yksilöllisesti tarpeiden mukaan. Kaikki järjestelmän komponentit ovat huoltovapaita ja suunniteltu pitkäaikaiseen käyttöön. uTrack-siirtovaunujen energiansyöttö voidaan valita joustavasti: akku- tai induktiokäyttö.
uTrack raideohjaus
Pyörökisko on siirtovaunun tarkan ja turvallisen ohjauksen perusta. Se asennetaan maahan ja sen yli voi ajaa millä tahansa ajoneuvolla. Pyörimis- ja nostolaitteet mahdollistavat AGV:n helpon suunnan vaihtamisen. Tämä tarkoittaa, että mihin tahansa paikkaan on mahdollista päästä. Hallin lattia säilyy ehjänä.
UTrackin käyttöalueet:
universaalista äärimmäiseen
Käyttöesimerkki valmistus- ja tuotantolinjoille: virtaustuotanto suurille ja raskaille kappaleille 200 tonniin asti.
Sovellusesimerkki varastointijärjestelmistä: suuren tai herkän materiaalin tarkka liikkeellelähtö ja varastointi.
Käyttöesimerkki: koneen käyttö ja kokoonpano: tarkka vuorovaikutus robottien, koneiden tai järjestelmien kanssa.
FAQ: Usein kysyttyjä kysymyksiä automaattisesti ohjatuista ajoneuvojärjestelmistä (AGV)
Automaattiohjatut siirtojärjestelmät (AGV) ovat sisäisiä, lattiaan kytkettyjä järjestelmiä, joissa on automaattisesti ohjatut ajoneuvot (AGV), joiden ensisijaisena tehtävänä on siirtää materiaalia, muttei ihmisiä. Niitä käytetään tuotantorakennusten sisällä ja ulkopuolella ja ne koostuvat pääasiassa:
- yhdestä tai useammasta automaattiohjatusta siirtoajoneuvosta
- pääohjaimesta
- laitteistosta sijainnin määrittämiseen ja tilanteen havaitsemiseen
- tiedonsiirtomahdollisuuksista ja
- infrastruktuurista ja oheislaitteista
(Lähde: VDI-Richtlinie VDI 2510 „Fahrerlose Transportsysteme“; Beuth-Verlag, Berlin, S. 6 f.)
Automaattiohjattujen siirtojärjestelmien käyttö: automaattitrukeille on monia käyttömahdollisuuksia tuotannon, jakelun ja palvelujen aloilla. Käyttökoneiden ja tehtävien moninaisuuden vuoksi automaattitrukeille ei periaatteessa ole toteutusrajoituksia. Suurinta osaa tähän mennessä toteutetuista järjestelmistä voidaan luonnehtia seuraavalla yleiskatsauksella:
Automaattitrukkien määrä järjestelmää kohti: yhdestä useisiin satoihin
Automaattivaunun kantavuus: muutamasta kilosta yli 50 tonniin
Ajonopeus: tyypillisesti 1m/s, mutta myös muut nopeudet ovat mahdollisia
Ajoradan pituus: muutamasta metristä yli 10 kilometriin
Asemien lukumäärä: rajoittamaton (kuormanvaihto- ja työpisteet)
Järjestelmän ohjaus: manuaalinen tai täysin automaattinen, erillinen tai integroitu monimutkaisiin materiaalivirtajärjestelmiin
Käytön kesto: satunnaisesti jopa 24/7
Käyttökonsepti: sähkömoottori, polttomoottori akulla tai ilman
(Lähde: VDI-Richtlinie VDI 2510 „Fahrerlose Transportsysteme“; Beuth-Verlag, Berlin, S. 5)
Raideohjatut, automaattiohjatut siirtojärjestelmät (AGV) tarjoavat useita etuja, erityisesti tietyissä sovelluksissa ja ympäristöissä.
Tehokas ja luotettava prosessi: raideohjatut automaattitrukit voivat ajaa tarkasti ja ennustettavasti ennalta määrättyä reittiä. Kiinteä ohjaus kiskoilla, magneettiohjausjärjestelmät tai lattiamerkinnät mahdollistavat tarkan liikkeen ja asennon. Tämä on erityisen välttämätöntä ympäristöissä, joissa tehokkuus ja saatavuus ovat tärkeitä, kuten kokoonpanolinjoissa ja tuotantolaitoksissa.
Suuri kantavuus: automaattiohjattu siirtojärjestelmä on ihanteellinen raskaiden tai suurten tuotteiden siirtämiseen. Kiskoilla ohjatut automaattitrukit ovat erityisen edullisia raskaiden kuormien siirtämiseen (raskas AGV). Kisko-ohjain auttaa varmistamaan vakauden ja turvallisuuden siirtämisen aikana. Helppo asennus: raideohjatut järjestelmät vaativat yleensä suhteellisen yksinkertaisen asennuksen. Kiskot, ohjausmagneetit tai lattiamerkinnät voidaan ankkuroida infrastruktuuriin tai kiinnittää lattiaan. Tämä yksinkertaistaa järjestelmän käyttöönottoa ja mahdollistaa nopean käyttöönoton.
Kustannustehokkuus: raideohjatut, automaattiohjatut siirtojärjestelmät ovat mahdollisimman tehokkaita. Ne ajavat määriteltyä reittiä, optimoivat automaattitrukin saatavuuden ja parantavat siten koko tuotantoprosessin tuottavuutta.
Turvallisuus: vakaan ohjauksen ansiosta raidealustaiset automaattitrukit lisäävät turvallisuutta tuotannossa. Koska ne eivät voi poiketa ennalta määritellyltä reitiltä, pienenee odottamattomien pysähdysten tai kiertoteiden aiheuttamien seisokkien riski. Tämä on erityisen tärkeää loppukokoonpanon alueella, koska siellä tapahtuu eniten vuorovaikutusta kaikkien muiden siirtoprosessien kanssa.
Raideohjatut AGV:t seuraavat kiinteää reittiä esim. lattiaan upotettujen kiskojen, transponderin tai muiden ohjausjärjestelmien avulla. Autonomiset AGV:t on puolestaan varustettu lisäantureilla ja navigoinnilla, joiden avulla ne voivat havaita ympäristönsä, tunnistaa esteet ja valita reitin itsenäisesti.
Kisko-ohjatulla automaattitrukilla voidaan päästä suuriin kantavuuksiin maaperän laadusta riippumatta. Edes suuret painoerot tai materiaalin painopisteen siirtyminen eivät vaikuta. Tämä mahdollistaa suurten ja raskaiden tuotteiden tehokkaan materiaalin siirtämisen. Näitä järjestelmiä kutsutaan raskaiksi automaattitrukeiksi. Lisäksi kisko-ohjain varmistaa korkean tarkkuuden. Suuri tarkkuus on välttämätöntä vuorovaikutuksessa muiden koneiden kanssa automatisoiduissa prosesseissa, koska tällä alalla vaaditaan toistettavuutta ja pieniä toleransseja.
Raideohjatut automaattitrukit soveltuvat parhaiten lean-tuotantoon. Lean-tuotannon etuja ovat kustannussäästöt, korkea tuottavuus, laatu ja joustavuus. Tämä saavutetaan keveillä prosesseilla ja korkealla koneiden ja järjestelmien käyttöasteella. Etenkin siirto- ja odotusajat lyhennetään minimiin, koska ne ovat määritelmän mukaan ”hukkaa“ ja ne vaikuttavat negatiivisesti lean-periaatteeseen.
Automaattiohjatut siirtojärjestelmät automatisoivat siirrot ja voivat varmistaa jatkuvasti korkean käytettävyyden. Erityisesti raideohjattujen automaattitrukkien etuna on optimaalinen joustavuus. Vain ne reitit määritellään, jotka kuvastavat tehokkaasti tuotantoprosessia eivätkä salli muita poikkeamia.
Autonomiset siirtojärjestelmät tarjoavat maksimaalista vapautta ja joustavuutta. Automaattitrukkien alalla niitä kutsutaan tällä hetkellä autonomisiksi mobiiliroboteiksi (AMR). Autonomian tasosta riippuen lean-tuotanto voi auttaa sinua optimoimaan siirtoprosessin itsenäisesti.
AMR:t eivät sovellu lean-tuotantoon, koska autonominen siirto johtaa lisäkuljetuksiin ja seisokkeihin sen sijaan, että lisäjoustavuuden vuoksi niitä olisi vähemmän. Erityisen negatiivinen esimerkki tästä on esteiden kiertäminen omatoimisesti. Lisäksi AMR:n käyttökustannukset ovat monta kertaa korkeammat kuin perinteisen raideohjatun AGV:n.
AGV automaattiohjattu siirtojärjestelmä
AGV automaattiohjattu siirtoajoneuvo
AGV Automated Guided Vehicles: automaattiohjattu siirtoajoneuvo
AMR Autonomus Mobile Robots: autonominen siirtojärjestelmä
Kisko-ohjattu automaattitrukki tarjoaa maksimaalisen tehokkuuden maksimaalisen tuotantovarmuuden ansiosta. Se on helpoin tapa toteuttaa automaattiohjattu siirtojärjestelmä ja tarjoaa parhaan saatavuuden optimaalisella joustavuudella. Erityisesti raskaana AGV-autona yli 2000 kg:n kuormille sillä on lyömättömiä etuja mm energiatehokkuudessa, kompaktiudessa ja turvallisuudessa. Lisäksi kokonaiskustannukset suunnitellun järjestelmän keston aikana eli TCO-kulut (Total Cost of Ownership) ovat alhaisimmat.