Automaattiohjattu siirtojärjestelmä (AGV):
Lean-tuotannon mittapuu

uTrack on automaattiohjattu siirtojärjestelmä (AGB) vaativiin sovelluksiin ja lean-tuotannon mittapuu. uTrack-järjestelmä on raideohjattu ja sillä on lyömättömiä etuja perinteisiin AGV-vaunuihin verrattuna: esim. tehokas raskas kuljetus, erittäin tarkka sijoittelu ja kaluston tarkkuus sekä huoltovapaat komponentit. Näiden erinomaisten ominaisuuksien ja äärimmäisten käyttömahdollisuuksien vuoksi kutsumme AGV ultra-track-järjestelmää lyhyesti sanalla uTrack.

5-200 t
max. kuorman kuljetus
± 0,3 mm
asemointitarkkuus
10 X
energiatehokkaampi
260 mm
ajoneuvon min. korkeus
99,8 %
turvallisempi tuotanto
Automaattiohjattu siirtojärjestelmä raskaille kuljetuksille.

Ultra vahva

Luotettava ja turvallinen komponenttien siirtäminen 200 tonniin asti

uTrack on raskaanluokan FTS, 5-200 tonnin automatisoituun materiaalin siirtämiseen: uTrack-ohjauksen ansiosta jopa erittäin pitkät ja leveät kuormat voidaan siirtää turvallisesti. Korkea kantavuus voidaan saavuttaa alustan laadusta riippumatta. Edes suuret painoerot tai materiaalin painopisteen siirtyminen eivät vaikuta asemointitarkkuuteen.

Ultra tarkka

Asemointi ja toistettavuus ±0,3 mm asti

Kisko-ohjain mahdollistaa erittäin tarkan asemoinnin ja toistettavuuden: tasaisesti koko ajoneuvokannassa. Tämä ainutlaatuinen ominaisuus mahdollistaa optimaalisen integroinnin automatisoituihin prosesseihin ja tarkan vuorovaikutuksen robottien tai koneiden kanssa. uTrack-ohjaus eliminoi etu- ja takapyörien sivuttaispoikkeamat, korkeustoleranssit tai kulmavirheet. Tämä vähentää käyttöönottoa minimiin.

Automaattiohjattu siirtojärjestelmä on optimoitu tarkkaan vuorovaikutukseen robottien tai koneiden kanssa.
Automatisoidun järjestelmän komponentit ovat huoltovapaita.

Ultra tehokasta

Huoltovapaa järjestelmä alhaisilla käyttökustannuksilla

Huoltovapaiden komponenttien ja korkean energiatehokkuuden ansiosta uTrackin käyttö on erittäin taloudellista ja kestävää. Teräspyörän ja teräskiskon välisen vähäisen vierintävastuksen vuoksi suurten kuormien siirtämiseen tarvitaan vain pientä käyttötehoa. Perinteisistä automaattitrukeista poiketen tuotantolinjassa ei ole uraa ja hallin siirtymät ja lattialiitokset säilyvät ennallaan. Integroitu vikastrategia tarjoaa maksimaalisen tuottavuuden: uTrack jatkaa toimintaansa järjestelmä- tai sähkökatkon sattuessa.

Lisätietoja

Ultra kompakti

Suorituskykyluokkansa littein automaattitrukki, jonka kokonaiskorkeus on 260 mm

uTrack-ohjaus tarjoaa todella korkean suorituskyvyn pienimpiinkin asennustiloihin. Tuloksena on erittäin pienikokoinen AGV, jonka kokonaiskorkeus on matala. Vain 260 mm riittää 40 tonnin kantavuuden saavuttamiseen. uTrack parantaa siirrettävän tuotteen kanssa työskentelevän ergonomiaa. Runsaasti tilaa AGV:n ympärillä helpottaa lastausta.

260 mm kokonaiskorkeudella uTrack on matalin AGV suorituskykyluokassaan.
Erittäin saatavilla oleva AGV

Ultra saatavuus

Seisokkien minimoiminen maksimaalisen tuotantovarmuuden ansiosta

uTrack on automaattitrukki, joka takaa maksimaalisen turvallisuuden tuotantoon. Perusasiat: erittäin vankka tekniikka lähes kaikilla tuotantoalueilla ja integroitu vikastrategia vakiovarusteena jokaiseen automaattitrukkiin. Automaattivaunun odottamattoman vian sattuessa toimintaa voidaan hätätilanteessa jatkaa manuaalisesti. Tuote voi jäädä vaunuun ja seisokkiaika lyhenee minimiin.

UTrackin etu:
Edut perinteisiin automaattitrukkeihin verrattuna

Järjestelmävertailu

Kokonaiskustannusten aleneminen (TCO*)

Hyödynnä uTrack-järjestelmän taloudellisia etuja. Muihin automaattitrukkeihin verrattuna uTrack saa pisteitä alhaisemmilla hankintakustannuksillaan 5 tonnin painosta alkaen. Lisäsäästöjä tuovat ylläpitokustannusten eliminoiminen, käytettyjen järjestelmäkomontenttien huoltovapaus ja alhaiset energiakustannukset. Lisäksi huoltopisteitä ei tarvita. Toinen plussa: vaunun asennon siirtymisestä johtuvat viat eliminoidaan pyörökisko-ohjauksella. Jälkikäteen ei tarvitse opetella vaunujen käyttöä. *TCO: Total Cost of Ownership

UTrackin järjestelmäkomponentit:
vankat ja luotettavat

uTrack-siirtovaunut

Vaunu kuljettaa automatisoituja ja huipputarkkoja tuotteita, jotka painavat jopa 200 tonnia. Alustan rakenne voidaan mukauttaa yksilöllisesti tarpeiden mukaan. Kaikki järjestelmän komponentit ovat huoltovapaita ja suunniteltu pitkäaikaiseen käyttöön. uTrack-siirtovaunujen energiansyöttö voidaan valita joustavasti: akku- tai induktiokäyttö.

Lisätietoja

uTrack raideohjaus

Pyörökisko on siirtovaunun tarkan ja turvallisen ohjauksen perusta. Se asennetaan maahan ja sen yli voi ajaa millä tahansa ajoneuvolla. Pyörimis- ja nostolaitteet mahdollistavat AGV:n helpon suunnan vaihtamisen. Tämä tarkoittaa, että mihin tahansa paikkaan on mahdollista päästä. Hallin lattia säilyy ehjänä.

Lisätietoja

UTrackin käyttöalueet:
universaalista äärimmäiseen

Käyttöesimerkki valmistus- ja tuotantolinjoille: virtaustuotanto suurille ja raskaille kappaleille 200 tonniin asti. 

Käyttöesimerkki valmistus- ja tuotantolinjoille: virtaustuotanto suurille ja raskaille kappaleille 200 tonniin asti.

Sovellusesimerkki varastointijärjestelmistä: suuren tai herkän materiaalin tarkka liikkeellelähtö ja varastointi. 

Sovellusesimerkki varastointijärjestelmistä: suuren tai herkän materiaalin tarkka liikkeellelähtö ja varastointi.

Käyttöesimerkki: koneen käyttö ja kokoonpano: tarkka vuorovaikutus robottien, koneiden tai järjestelmien kanssa. 

Käyttöesimerkki: koneen käyttö ja kokoonpano: tarkka vuorovaikutus robottien, koneiden tai järjestelmien kanssa.

FAQ: Usein kysyttyjä kysymyksiä automaattisesti ohjatuista ajoneuvojärjestelmistä (AGV)


Automaattiohjatut siirtojärjestelmät (AGV) ovat sisäisiä, lattiaan kytkettyjä järjestelmiä, joissa on automaattisesti ohjatut ajoneuvot (AGV), joiden ensisijaisena tehtävänä on siirtää materiaalia, muttei ihmisiä. Niitä käytetään tuotantorakennusten sisällä ja ulkopuolella ja ne koostuvat pääasiassa:

  • yhdestä tai useammasta automaattiohjatusta siirtoajoneuvosta
  • pääohjaimesta
  • laitteistosta sijainnin määrittämiseen ja tilanteen havaitsemiseen
  • tiedonsiirtomahdollisuuksista ja
  • infrastruktuurista ja oheislaitteista

(Lähde: VDI-Richtlinie VDI 2510 „Fahrerlose Transportsysteme“; Beuth-Verlag, Berlin, S. 6 f.)

Automaattiohjattujen siirtojärjestelmien käyttö: automaattitrukeille on monia käyttömahdollisuuksia tuotannon, jakelun ja palvelujen aloilla. Käyttökoneiden ja tehtävien moninaisuuden vuoksi automaattitrukeille ei periaatteessa ole toteutusrajoituksia. Suurinta osaa tähän mennessä toteutetuista järjestelmistä voidaan luonnehtia seuraavalla yleiskatsauksella:

Automaattitrukkien määrä järjestelmää kohti: yhdestä useisiin satoihin

Automaattivaunun kantavuus: muutamasta kilosta yli 50 tonniin

Ajonopeus: tyypillisesti 1m/s, mutta myös muut nopeudet ovat mahdollisia

Ajoradan pituus: muutamasta metristä yli 10 kilometriin

Asemien lukumäärä: rajoittamaton (kuormanvaihto- ja työpisteet)

Järjestelmän ohjaus: manuaalinen tai täysin automaattinen, erillinen tai integroitu monimutkaisiin materiaalivirtajärjestelmiin

Käytön kesto: satunnaisesti jopa 24/7

Käyttökonsepti: sähkömoottori, polttomoottori akulla tai ilman

(Lähde: VDI-Richtlinie VDI 2510 „Fahrerlose Transportsysteme“; Beuth-Verlag, Berlin, S. 5)


Raideohjatut, automaattiohjatut siirtojärjestelmät (AGV) tarjoavat useita etuja, erityisesti tietyissä sovelluksissa ja ympäristöissä.

Tehokas ja luotettava prosessi: raideohjatut automaattitrukit voivat ajaa tarkasti ja ennustettavasti ennalta määrättyä reittiä. Kiinteä ohjaus kiskoilla, magneettiohjausjärjestelmät tai lattiamerkinnät mahdollistavat tarkan liikkeen ja asennon. Tämä on erityisen välttämätöntä ympäristöissä, joissa tehokkuus ja saatavuus ovat tärkeitä, kuten kokoonpanolinjoissa ja tuotantolaitoksissa.

Suuri kantavuus: automaattiohjattu siirtojärjestelmä on ihanteellinen raskaiden tai suurten tuotteiden siirtämiseen. Kiskoilla ohjatut automaattitrukit ovat erityisen edullisia raskaiden kuormien siirtämiseen (raskas AGV). Kisko-ohjain auttaa varmistamaan vakauden ja turvallisuuden siirtämisen aikana. Helppo asennus: raideohjatut järjestelmät vaativat yleensä suhteellisen yksinkertaisen asennuksen. Kiskot, ohjausmagneetit tai lattiamerkinnät voidaan ankkuroida infrastruktuuriin tai kiinnittää lattiaan. Tämä yksinkertaistaa järjestelmän käyttöönottoa ja mahdollistaa nopean käyttöönoton.

Kustannustehokkuus: raideohjatut, automaattiohjatut siirtojärjestelmät ovat mahdollisimman tehokkaita. Ne ajavat määriteltyä reittiä, optimoivat automaattitrukin saatavuuden ja parantavat siten koko tuotantoprosessin tuottavuutta.

Turvallisuus: vakaan ohjauksen ansiosta raidealustaiset automaattitrukit lisäävät turvallisuutta tuotannossa. Koska ne eivät voi poiketa ennalta määritellyltä reitiltä, pienenee odottamattomien pysähdysten tai kiertoteiden aiheuttamien seisokkien riski. Tämä on erityisen tärkeää loppukokoonpanon alueella, koska siellä tapahtuu eniten vuorovaikutusta kaikkien muiden siirtoprosessien kanssa.  

Raideohjatut AGV:t seuraavat kiinteää reittiä esim. lattiaan upotettujen kiskojen, transponderin tai muiden ohjausjärjestelmien avulla. Autonomiset AGV:t on puolestaan varustettu lisäantureilla ja navigoinnilla, joiden avulla ne voivat havaita ympäristönsä, tunnistaa esteet ja valita reitin itsenäisesti.

Kisko-ohjatulla automaattitrukilla voidaan päästä suuriin kantavuuksiin maaperän laadusta riippumatta. Edes suuret painoerot tai materiaalin painopisteen siirtyminen eivät vaikuta. Tämä mahdollistaa suurten ja raskaiden tuotteiden tehokkaan materiaalin siirtämisen. Näitä järjestelmiä kutsutaan raskaiksi automaattitrukeiksi. Lisäksi kisko-ohjain varmistaa korkean tarkkuuden. Suuri tarkkuus on välttämätöntä vuorovaikutuksessa muiden koneiden kanssa automatisoiduissa prosesseissa, koska tällä alalla vaaditaan toistettavuutta ja pieniä toleransseja.

Raideohjatut automaattitrukit soveltuvat parhaiten lean-tuotantoon. Lean-tuotannon etuja ovat kustannussäästöt, korkea tuottavuus, laatu ja joustavuus.  Tämä saavutetaan keveillä prosesseilla ja korkealla koneiden ja järjestelmien käyttöasteella. Etenkin siirto- ja odotusajat lyhennetään minimiin, koska ne ovat määritelmän mukaan ”hukkaa“ ja ne vaikuttavat negatiivisesti lean-periaatteeseen.

Automaattiohjatut siirtojärjestelmät automatisoivat siirrot ja voivat varmistaa jatkuvasti korkean käytettävyyden. Erityisesti raideohjattujen automaattitrukkien etuna on optimaalinen joustavuus. Vain ne reitit määritellään, jotka kuvastavat tehokkaasti tuotantoprosessia eivätkä salli muita poikkeamia.

Autonomiset siirtojärjestelmät tarjoavat maksimaalista vapautta ja joustavuutta. Automaattitrukkien alalla niitä kutsutaan tällä hetkellä autonomisiksi mobiiliroboteiksi (AMR). Autonomian tasosta riippuen lean-tuotanto voi auttaa sinua optimoimaan siirtoprosessin itsenäisesti.  

AMR:t eivät sovellu lean-tuotantoon, koska autonominen siirto johtaa lisäkuljetuksiin ja seisokkeihin sen sijaan, että lisäjoustavuuden vuoksi niitä olisi vähemmän. Erityisen negatiivinen esimerkki tästä on esteiden kiertäminen omatoimisesti. Lisäksi AMR:n käyttökustannukset ovat monta kertaa korkeammat kuin perinteisen raideohjatun AGV:n.

AGV automaattiohjattu siirtojärjestelmä

AGV automaattiohjattu siirtoajoneuvo

AGV Automated Guided Vehicles: automaattiohjattu siirtoajoneuvo

AMR Autonomus Mobile Robots: autonominen siirtojärjestelmä

Kisko-ohjattu automaattitrukki tarjoaa maksimaalisen tehokkuuden maksimaalisen tuotantovarmuuden ansiosta. Se on helpoin tapa toteuttaa automaattiohjattu siirtojärjestelmä ja tarjoaa parhaan saatavuuden optimaalisella joustavuudella. Erityisesti raskaana AGV-autona yli 2000 kg:n kuormille sillä on lyömättömiä etuja mm energiatehokkuudessa, kompaktiudessa ja turvallisuudessa. Lisäksi kokonaiskustannukset suunnitellun järjestelmän keston aikana eli TCO-kulut (Total Cost of Ownership) ovat alhaisimmat.

Mitä vaatimuksia sinulla on automaattiohjatulle siirtojärjestelmälle?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Turn on Javascript! +1 312 982 2770
Ota yhteyttä asiantuntijoihin
Automatisoidut siirtojärjestelmät